יום שני, 23 בינואר 2012

ספרים דיגיטלים

 אני מביאה לכם מעט מידיעותיי בנושא ספרים דיגיטליים מצורפים לינקים למאמרים  העוסקים בנושא.
בהתייחסותי לספרים אלקטרונים מקוונים מאתרים שונים כדוגמת  e-book, אתר פאר של האוניברסיטה הפתוחה המאפשר לקרוא חומר מספרי לימוד דרך האינטרנט, אתר ספרים מקוונים The Online Books Page -  , Google Books, ספרים אוסף קישורים לספרים מקוונים, קיוונים אקדמאיים וכ"ד.
א. יתרונותיהם הבולטים של ספרים אלקטרונים מקוונים באתרים השונים באינטרנט
אתרים אלה מספקים גישה לספרים מקוונים חינמיים הניתנים לקריאה או הורדה מן האינטרנט.
  1. עמוד הספרים המקוונים מספק גישה נוחה לאלפי ספרים מקוונים חינמיים. ניתן לחפש ספר לפי שם המחבר, שם הספר, נושא וכו".
  2. האתרים מספקים רשימת קישורים נרחבת ביותר למאגרי ספרים נוספים, כתבי עת וסוגים שונים של טקסטים בשפות ונושאים שונים. כמו כן, ניתן למצוא קישורים לספרים או מאמרים, בגרסתם המקורית. דוגמא לכך היא, הפרויקט סריקת הספרים של גוגל המציע עתה ספרים מלאים כקובץ PDF, בחינם. מי שיכנס לשירות יכול לגשת לעמוד הספרים הקלאסיים שבנחלת הכלל (כלומר ספרים שתמה תקופת זכויות היוצרים בהם) ולהוריד ספרים כמו "המלט" או השאול של דנטה. נכון להיום משתתפים עם גוגל בפרויקט אוניברסיטאות וספריות בארצות הברית ובאנגליה, לרבות הספריות של אוניברסיטאות קליפורניה, הרוורד, מישיגן, אוקספורד וסטנפורד. דוברת גוגל ציינה שהחברה נוקטת בגישה שמרנית מאד ביחס לזכויות היוצרים וחוסמים גישה לספרים במדינות בהן טרם תמה תקופת זכויות היוצרים בהם.
  3. באתרים ניתן שימוש באמצעים חזותיים וקוליים, ואינטראקטיביות הבאה לידי ביטוי בשיתופו של הקורא כמעַיֵין פעיל וכמגיב בזמן אמת לתכנים. כך באתר פא"ר יש גישה למאות ספרים, לחלק מהספרים נוספה גם גרסה קולית להאזנה דרך האינטרנט או להורדה לנגנים ניידים. בחלק מהספרים מפורסמות גם הרצאות וידאו של כותבי הספרים או של מומחי תוכן למבט נוסף אודות פרקים מרכזיים או נושאים מיוחדים. נוסף על הספרים, בפא"ר מתפרסם מאגר נרחב של עצמי למידה דיגיטליים שפותחו על-ידי צוותי ההוראה באוניברסיטה ואשר עד היום היו נגישים אך ורק לסטודנטים של האו"פ. לא רק שהספר מקוון אלא ניתן לשמוע הרצאות המדברות ומסבירות את התוכן הנלמד בספרים.
הסיבות להשתמש בספרים מקוונים הן: שמאגר הקישורים באתר מהווה מקור ידע רב ערך בתחומים רבים, יכול לחסוך זמן רב ולהקל על כל אדם המעוניין בספרים או קטעי קריאה מקוונים שלא דורשים תשלום. הקלקה פשוטה באתר האינטרנט מאפשרת קבלת מידע על תוצאות הספרים שמחפשים שתביא תמצית פרטים על הספר. באתר ניתן למצוא תשובות לשאלות רבות הנוגעות לספרים מקוונים ונושאים הקשורים אליהם. ניתן לקרא את הספרים המקוונים מכל מחשב, מחשבים ניידים, ומכשרים כדוגמת iPhone, iPod Touch or smartphone.
המציאות מוכיחה כי מאמרים ברשת הם  נגישים יותר וזוכים לתשומת לב רבה יותר מאשר מאמרים בכתבי עת מודפסים. הצפי הוא שב- 2020 יהיה 70% מהמידע זמין בפורמט דיגיטלי ורק 30% מודפס.

ב. האתגר העומד בפני אתרים העוסקים בספרים מקוונים הוא הצגת הספר/ המאמר האקדמאי/ ספר לימוד/ כתב עת כרציני ומגוון, תוך התאמה לסטנדרטים של העידן הדיגיטאלי ושימוש בטכנולוגיות המידע לייצוג הספרים. כש"מעלעלים " בין דפיו של אתר ספרים מקוונן  יש צורך לראות וליהנות ממגוון הספרים/ המאמרים/ כתבי עת  הממחישים את צורות הביטוי החדשות המתאפשרות באתרים מקוונים:  ספרים, מאמרים, כתבי עת היפרטקסטואליים המשתמשים באסטרטגיות קריאה מגוונת המשלבות שימוש מושכל בעכבר ובמקלדת. צג המחשב שיאפשר את ניצולו גם כמעבדת התנסות, המחשות ויזואליות, השתתפות חווייתית, שמיעה קולית ואינטראקטיביות.
יש צורך להסב את הטקסטים לפורמט המותאם לקריאה דרך צג המחשב, וליצור "הרמוניה" בין הטקסט הכתוב לבין הדרך בה הוא מוצג בפני צרכני המידע על גבי צג המחשב באתר הרשת (יורם עשת וניצה גרי, 2007)
חסרונות של הספר האלקטרוני המקוון - הקריאה בפורמט דיגיטלי (יורם עשת וניצה גרי, 2007)
         קריאה: איטית יותר בפורמט דיגיטלי.
         עומס קוגניטיבי: גדול יותר בפורמט דיגיטלי.
         בעלות (ownership): נמוכה יותר בקריאה של טקסט דיגיטלי.
         ניווט: בעיות דיסאוריינטציה בקריאה דיגיטלית.
         הבנה ולמידה: נמוכה יותר בקריאה של טקסט דיגיטלי.
         העדפה כללית:טקסט קצר-בפורמט דיגיטלי.
                                 טקסט ארוך - בפורמט מודפס.
         סגנון קריאה: הקריאה הדיגיטלית יותר "קופצנית"  ופחות מתודולוגית.
האתגרים העומדים בפני צרכני מידע בעידן של הצפה במידע דיגיטלי
   קריאה יעילה- הצעירים מעדיפים למידה בסביבות דיגיטליות, והמבוגרים – בדפוס (Hargittai, 2002) פרדוקס העיצוב: הטקסט הדיגיטלי המעוצב באתרים משפר את איכות הלמידה אצל לומדים בעלי ניסיון באינטרנט, ופוגע בה אצל חסרי ניסיון (Nielsen, 2003).
   הבנה, קוגניציה- צעירים מתפקדים טוב יותר בסביבות מסתעפות ובלתי ליניאריות. (Eshet & Hamburger, 2004)
   קריאה ביקורתית- ממצאים לא ברורים בדבר יכולת הקריאה הביקורתית בפורמט הדיגיטלי.
ההתנגדויות שניתן לעלות כנגד הספר המקוון הן מכוון שנוצרת "דיסהרמוני"- קריאה דיסהרמונית בה הטקסט נקרא בפורמט שונה מזה שעוצב עבורו במקור: מדיגיטלי  לפרינט (DP) או מפרינט לדיגיטלי (PD), קריאה כזו גורמת לפגיעה באיכות הקריאה, הפגיעה הגדולה ביותר באיכות הקריאה מביאה לפי מחקרם של יורם עשת וניצה גרי (2007) לאפקט שלילי הגדול ביותר בקריאה: הצגה דיגיטלית של טקסט שעוצב  לדפוס. כלומר, המצבים בהם סורקים ספרים ומעלים אותם באינטרנט לקריאה מקוונת. ייצוג הרמוני של מידע, מסייע ביצירת הֶקְשר ותומך בלמידה, הלמידה יעילה יותר כאשר מסרים המוצגים במדיות שונות, מעוצבים באופן התומך זה בזה Mayer 2001)).
         ממצאי המחקר מצביעים עוד על הנטייה הנפוצה במערכות חינוך רבות, להעברה אוטומטית של ספרים ומאמרים לפורמט דיגיטלי, העלולה לגרום נזק.
         נדרש עיצוב מיוחד לשם העברה יעילה של טקסט מפרינט לדיגיטל ולהיפך.
         ממצאי מחקר על חשיבה ביקורתית על מידע: קל לעבוד על צעירים בעיניים (Eshet & Hamburger, 2004)
ג. המלצות על השימוש בספר המקוון תלוי בגורמים רבים הפונים לכן ולכן מכאן שיש להתייחס להרבה מקרים ותנאים שבעזרתם נאפיין ונפרש האם השימוש בספר מקוון הוא מומלץ:
*        סוציולוגיה- ישנו פער דורות ופער דיגיטלי, הצעירים מעדיפים למידה בסביבות דיגיטליות, והמבוגרים את סביבת הלמידה בדפוס (Hargittai, 2002).
*        קוגניציה- צעירים מתפקדים טוב יותר בסביבות מסתעפות ובלתי ליניאריות.
*        פורמט-
§         הקריאה בפורמט דיגיטלי מובילה להבנה נמוכה יותר ולתחושת עומס קוגניטיבי (Rouet et al., 2003).
§         סטודנטים  מעדיפים טקסט אקדמי בפורמט דיגיטלי, ומרצים – בפורמט מודפס (Shaikh, 2004).
§         סטודנטים בעלי כישורי למידה גבוהים מעדיפים פורמט מודפס (Haseltine, 2006).
*        עיצוב - לעיצוב  יש השפעה על הלמידה מטקסט (Aspilaga, 1996.)
*        מיגדר -  Haseltine (2006):
§         סטודנטיות העדיפו טקסט מודפס וליניארי.
§         סטודנטים העדיפו טקסט דיגיטלי ומסתעף.
*        כלכלת מידע –
§         ערך המידע תמיד יחסי ותלוי במשתמשים, בעיתוי השימוש ובנסיבות (Ahituv, 1980, 1989)
§         אנשים נבדלים בהעדפות לפורמט עבור מטלות מסוימות  הפורמט משפיע על הביצועים והתועלת הנתפסת (Lim & Benbasat, 2000; Speier et al. 2003).
*        ארגונומיה- האדם מתפקד ביעילות בסביבות מוכרות וידידותיות: הצעירים בסביבות דיגיטליות, והמבוגרים בדפוס.
אני אמליץ לאוכלוסייה הצעירה של תלמידי תיכון וסטודנטים להשתמש בספרים מקוונים ללמידה יותר מאשר אמליץ לאנשים מבוגרים. בנוסף אמליץ על ספרים מקוונים שעוצבו לסביבה דיגיטלית בהם ספרי בישול, ספרי טיולים, מאמרים דיגיטליים, קטעי עיתונות שבהם אין עומס קוגניטיבי וספרים מקוונים שעוצבו במיוחד לקריאה בסביבה טכנולוגית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה